8-bit Skolan – Del 1 – NESta generation gamers

För någon vecka sedan introducerade jag min dotter Thelise, som snart fyller 4 år, i tv-spelens underbara värld. Den sista tiden har hon varit väldigt nyfiken på allt jag gör vid tv’n och tjatar konstant om att få spela. Så jag tänkte i en liten bloggserie låta henne få spela lite spel och följa hennes utveckling. Hur är det man säger? För att lära sig gå måste man först lära sig att krypa. Hon kommer att få följa pappas fotsteg och börja spela på Nintendo 8-bit och vi startar ”skolan” med Super Mario Bros.

Anledningen till att jag väljer NES är att jag tror att den är ganska enkel att lära sig på. Inte så många knappar på handkontrollen att hålla reda på. Spelen på exempelvis xboxen känns, i mitt tycke, alldeles för svåra med för många knappar att hålla reda på. Fast jag vet inte, jag kan ha fel, för det första som slår mig efter ca 10 – 15 minuters speltid är hur otroligt snabbt barn lär sig saker.

Något annat som slår en är hur man ser sig själv i den där lilla människan som sitter på golvet och spelar. Det nästintill obefintliga tålamod, när det kommer till att lära mig nya saker och frustrationen som uppstår när saker inte går som jag vill utspelar sig framför mina ögon.

Med en ganska dålig start på bana 1-1 i Super Mario Bros och lite bekymmer att få ihop koordinationen att springa och hoppa samtidigt så flyter det iallafall efter 30 minuters speltid på bra. Hon tar sig, i stort sett utan bekymmer, genom halva banan utan att dö. Det vi måste jobba mest på är nog hennes temperament och förmågan att hålla sig lite lugn i motgångarna. Jag försöker lugnt och sansat berätta för henne att man måste träna och att man inte kan kunna allting från första början. Lite svårt när jag själv vet att jag är precis likadan själv. Vi lägger ner spelandet en stund och återkommer med uppdatering i nästa del.

Game On!

Dagens Spotify: Overkill – Old School

”Here’s to the old school, didn’t matter if you looked cool”

About Henke

Musikälskande, hobbyfotograferande spelnörd som postar åsikter om foto, musik och spel. Anser att musik avlyssnas bäst på vinyl, gärna tillsammans med en kall öl.

Posted on 2011/08/25, in Allmänt and tagged , , . Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Underbart. :D Känner igen detta när våra barn började spela. visserlugen så började dem spela 1-2 år senare, men det är upp till varje enskild förälder. Har lyckats lugna ned de små luven när det gäller temperamentet iaf. De fick helt enkelt inte spela om de får utbrott allt för ofta. :p

  2. Åh, vad kul! Jag ska lätt skola mina framtida barn, det här kommer bli fint att följa!

  3. jarethdarderiann

    Det här med att börja med Nintendo 8-bit för att det är lättare för barnen att lära sig vet jag inte… Tänk, Nintendo 8-bit var det mest avancerade som fanns på vår tid! Det är kanske bara i VÅRA ögon som Xbox 360-kontrollen är mer komplicerad? Barn lär sig otroligt fort! De accepterar de fakta som presenteras för dem och gör vad de kan av den, fantastiskt anpassningsbara små kryp :)

    När jag var barnvakt åt min då 5-årige systerson ville han spela Midtown Madness 2 på datorn. Han önskade sig en särskild custom setting på spelet, såsom väder, poliser, fotgängare m.m. Spelet och alla menyer var på engelska, så hans fråga om hjälp kändes naturlig. Men när jag började treva runt bland menyerna (såsom man gör i nya spel för att hitta alla funktioner) tog hans 5-åriga tålamod slut och han slet åt sig kontrollerna.

    ”- Du gör för sakta, jag gör det själv istället.”

    Och vips så hade han ställt in alla precis som han ville ha det, utan att kunna ett ord engelska :P

    Så vad skulle han be mig om hjälp för? :P

    Men jag förstår ditt resonemang med att börja med Nintendo 8-bit. Det känns onekligen som en enklare väg att gå. Inte 45 potions, 7 magiska besvärjelser och 48 olika hoppattacker att lära sig. Bara vanliga, gamla hederliga Mario. Hoppa och spring. Som det var förr!

    • På ett sätt tror jag inte att en 360-kontroll är mycket svårare får ett barn. Det är nog som du säger. Det är i våra ögon det är så. Barn har en sjukt bra inlärningsförmåga.

      Anledningen till att jag börjar med NES är nog som du säger i det sista stycket. Allting känns mycket enklare i spelen. Inga konstigheter. Hoppa, spring, hoppa, spring.

      Sen kommer vi öka på med ”svårare” saker framöver :D

  4. Jösses, jag skulle så otroligt gärna vilja kunna gå tillbaka och se hur man spelade i den åldern.

Lämna en kommentar

